dom

Jakie ogólne informacje powinny zawierać etykiety samoprzylepne?

Etykieta to źródło informacji o produkcie. Zakres informacji, które powinny się na niej znaleźć, zależy od rodzaju oznaczonego za jej pomocą produktu. Należy jednak podkreślić, że istnieją również ogólne zalecenia co do jej zawartości. W poniższym artykule spróbujemy je przybliżyć.

Etykieta – kiedy warto ją umieścić na opakowaniu?

Co do zasady, etykieta samoprzylepna to wiarygodne źródło informacji o produkcie. Sprzedawca, który dystrybuuje towar na terenie Polski, musi je w prosty i czytelny sposób przedstawić potencjalnym klientom. Wyjątek stanowią produkty, które są jedynie przewożone tranzytem przez Polskę lub też są na jej terytorium przechowywane. Dzięki informacjom znajdującym się na etykiecie klient może zidentyfikować towar i tym samym dowiedzieć się czegoś więcej na temat jego pochodzenia. Należy jednocześnie pamiętać, że brak wymaganych informacji na etykiecie lub opakowaniu naraża sprzedawcę na karę wysokiej grzywny.

Jakie informacje powinny znaleźć się na etykiecie produktowej?

Ogólne wymogi dotyczące informacji udostępnianych na etykietach, instrukcjach i opakowaniach produktowych obejmują przede wszystkim:

  • nazwę firmy producenta, a także adres, pod którym ona jest zarejestrowana,
  • nazwę państwa, w którym znajduje się siedziba producenta,
  • Informacje umożliwiające identyfikację towaru.

Należy pamiętać, że obowiązek umieszczenia nazwy państwa dotyczy sytuacji, gdy znajduje się ona poza terytorium Unii Europejskiej i państw, które należą do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (tzw. EFTA).

Z kolei obowiązek udostępnienia danych identyfikacyjnych nie obowiązuje w przypadku produktów, co do których przeznaczenia nie ma żadnych wątpliwości (np. owoce lub warzywa).

Dodatkowo etykiety samoprzylepne powinny zawierać informacje wynikające z określonych przepisów dotyczących wybranych dóbr. Zgodnie z ustawą szczególne wymogi dotyczą sprzedaży żywności, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, kosmetyków, zabawek, substancji chemicznych i towarów paczkowanych.

Czy na etykiecie samoprzylepnej musi znaleźć się kod kreskowy?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Co prawda – zgodnie z polskim prawem – sprzedawca nie ma obowiązku nadrukować tegoż kodu na etykiecie, ale wiele sieci handlowych tego wymaga. Dlatego podmiot odpowiedzialny za dystrybucję towaru powinien zapoznać się z aktualnymi przepisami dotyczącymi oznakowania określonych rodzajów i na ich podstawie podjąć stosowne decyzje.

Reasumując, etykieta, którą można zamówić np. na Etykiety.pl, to narzędzie informacyjne, którego zadaniem jest przekazanie podstawowych informacji o produkcie i jego cechach.